Al jaren de partner van

3D printen

3D-printen is een productietechniek waarbij een digitaal ontwerp tot een tastbaar 3D object geprint wordt door een grootformaat 3D-printer. Tot heden werd 3D-printen voornamelijk ingezet voor kleinere en seriematige producten, maar recent is daar verandering in gekomen. De technieken en mogelijkheden worden steeds groter en beter, waardoor 3D-printen nu ook voor grotere objecten ingezet kan worden.

De grootste voordelen op een rij:

  • Grote vormvrijheid, voor elke situatie de perfecte brug;
  • Opgebouwd uit gerecycled kunststof 'afval';
  • Geautomatiseerd productieproces;
  • Onderhoudsvrij en lage TCO;
  • Laag eigen gewicht;
3d brug printen -  3D brug printen

Voordelen 3D printen bruggen

Het 3D printen van bruggen is interessant, omdat het voordelen biedt voor circulariteit en het productieproces efficiënter ingericht kan worden. Door het gebruik van een 3D printer kan materiaal makkelijker hergebruikt worden. Dit is al toegepast in de praktijk met de realisatie van een circulaire 3D geprinte composietbrug. Bij deze brug zijn gebruikte kunststoffen versnipperd, met glasvezel versterkt en gebruikt als grondstof voor een nieuwe 3D geprinte brug. Daarnaast verbruikt een 3D printer minder grondstoffen dan een traditionele bouwmethode omdat er geen afvalmateriaal is. Verder is de inzet van een 3D printer efficiënter dan traditionele productiemethoden, omdat het printen 24/7 doorgaat. Composietbruggen bieden veel vormvrijheid, met een 3D printer kan elke gewenste vorm gerealiseerd worden zonder dat dit veel extra arbeid in beslag neemt. De voordelen van 3D printen in combinatie met de voordelen van composiet zorgen voor het product van de toekomst.

Startup SPARC

Vanuit onze duurzame en innovatieve ambities zijn een aantal enthousiaste medewerkers gestart met een 3D printtraject in samenwerking met 10XL en Composite Structures. Deze samenwerking heeft geleid tot de oprichting van de innovatieve startup SPARC. SPARC houdt zich bezig met het 3D printen van composietbruggen.

SPARC staat voor: Smart Printed And Recycled Composite. Kort gezegd is SPARC Bridge de brug van de toekomst. Vormvrij, geprint van afval, volledig circulair én gebaseerd op de principes van Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen.

S- Smart

Omdat we glasvezelsensoren plaatsen in de brug. Met deze glasvezelsensoren meten we temperatuur en rek in de constructie. Door deze continue monitoring ontdekken we patronen en kunnen we afwijkingen vroeg signaleren. Dit maakt het mogelijk om preventieve maatregelen te treffen, de onderhoudskosten te reduceren en de levensduur van het object te maximaliseren. De brug wordt hiermee onderdeel van de slimme stad.

P – Printed

Sparc maakt gebruik van de productietechniek 3D printen. Het gebruik van een 3D printer is efficiënt, vergroot de mogelijkheden om materiaal te recyclen en vermindert materiaalverspilling.

A – And

And is de Engelse vertaling van ‘en’. Want SPARC brengt niet één, maar meerdere mooie eigenschappen met zich mee.

R – Recycled

Ons materiaal is recycled en recyclebaar. Oude kunststoffen worden verwerkt tot kunststof granulaat, waardoor deze opnieuw toegepast kunnen worden. Aan het einde van de levensduur van een SPARC constructie kan het gebruikte materiaal opnieuw recycled worden.

C - Composiet

SPARC is gespecialiseerd in het gebruik composiet materiaal. Een composiet bestaat uit meerdere materialen die elkaar verstevigen waardoor het één sterk materiaal wordt. Composiet heeft belangrijke eigenschappen zoals; onderhoudsarm, lichte constructie, uv-bestendig en aardbevingsbestendig. In de bruggenbouw wordt het composietmateriaal Glasvezel Versterkt Kunststof (GVK) toegepast. Bij SPARC specifiek passen we thermoplastische kunststof toe.

De toekomst is SPARC

De komende jaren ontwikkelt SPARC verschillende brugstandaarden. En standaard betekent bij ons niet hetzelfde als saai. Fraai vormgegeven doorsnedes met een maatwerk leuning maken van onze standaard uw unieke brug. We beginnen met kleine bruggen (afm. 2,5 x 10) en ontwikkelen door tot fiets-voetgangersbruggen in elk wenselijk formaat. Maar daar hebben we u voor nodig!

Publieke opdrachtgevers opgelet!

Bent u een publieke opdrachtgever (gemeente, provincie, waterschap) en heeft u grote aantallen fiets-voetgangersbruggen onder beheer? Wij kijken graag met u mee om het bestaande areaal (gedeeltelijk) te upgraden voor circulair geprinte composiet bruggen met een levensduur van 100 jaar. Daarvoor zoeken we minimaal 5 bruggen met afmetingen tot 3 x 12 meter. Neem contact op met Paul de Vos 0645730827 om de mogelijkheden te bespreken.

De verbinders van morgen

Veelgestelde vragen

Welke werkzaamheden voert Damsteegt uit?

Wij ontzorgen onze opdrachtgevers volledig. Dat is onze integrale aanpak. Het advies, de engineering, productie, realisatie én beheer en onderhoud; alle schakels in de keten hebben wij in eigen beheer.

Hoelang is de uitvoeringsduur van een brug?

Uiteraard hangt dit af van de omvang, materialisatie en locatie van de brug. In onze productiehallen in Meerkerk, wordt de brug in zijn geheel of in verschillende componenten geprefabriceerd. Wij doen dit in staal, beton, composiet en hout of een combinatie van materialen. Daardoor kunnen wij de uitvoeringsduur en hinder op locatie minimaliseren.

Met ons eigen materieel en ervaren personeel zijn we klaar voordat u het in de gaten heeft. Bovendien ondervindt u door deze werkmethode in veel gevallen geen hinder.

Wat doet Damsteegt om bruggen veilig en betrouwbaar te houden?

Uiteraard bouwen we met het oog op de toekomst. Veilig en duurzaam. Daarnaast stellen wij een beheer- en onderhoudsplan op om een maximale levensduur te kunnen borgen. Hierin is vastgelegd wanneer we een brug moeten inspecteren en wanneer onderdelen van een brug aan vervanging toe zijn. Ons beheer- en onderhoudsteam is dagelijks op pad om hier uitvoering aan te geven.

Waarom is circulariteit een thema bij Aannemersbedrijf Damsteegt?

Vooropgesteld, wij zijn geen milieudeskundigen. Maar we zien wel dat de wereld om ons heen verandert. De vraag naar grondstoffen stijgt, terwijl de voorraad afneemt. Daarom ontwerpen we anders, hergebruiken we vrijkomende onderdelen en zetten we afval en andere reststromen in als nieuwe grondstof. Simpel gezegd; minimale onttrekking van nieuwe grondstoffen, maximaal hergebruik.

Hoe zorgen jullie er voor dat de levensduur van constructies gemaximaliseerd wordt?

Goed onderhoud verlengt de levensduur van een constructie. Dagelijks zijn bij ons verschillende onderhoudsploegen op pad om preventief onderhoud uit te voeren aan civiele kunstwerken en constructies. Daarnaast zorgen onze modulaire en demontabele ontwerpen ervoor dat onderdelen makkelijk vervangen kunnen worden zonder dat er een volledig nieuwe constructie nodig is.