Maarssen
Reconstructie Schippersgracht
In opdracht van de Gemeente Stichtse Vecht werkt Aannemersbedrijf Damsteegt aan de reconstructie van de Schippersgracht te Maarssen. Het project in Maarssen is multidisciplinair en bestaat in grote lijnen uit;
- Het reconstrueren van de kadeconstructie aan de Schippersgracht
- Het vervangen van de riolering en maaiveldinrichting
- Het verbeteren van de fundatie van de Brugwachterswoning
- Het renoveren van de Evert Stokbrug
Fases reconstructie Schippersgracht
Kade aan de Schippersgracht
De huidige kadeconstructie aan de Schippersgracht is in een slechte staat, daarom moet deze vervangen worden. De realisatie van een 175 meter lange nieuwe kademuur zorgt voor een stabiele grondkerende constructie. Op de nieuwe kade komen, net als op de oude kade, plekken voor parkeerplaatsen en bomen. Om de nieuwe kade mooi op te laten gaan in de omgeving wordt deze afgewerkt met metselwerk.
Riolering Schippersgracht en Molensteeg
De riolering bij de Schippersgracht en de Molensteeg is net als de kadeconstructie verouderd. Deze wordt verwijderd en vervangen door een gescheiden rioleringstelsel.
Evert Stokbrug
Aangrenzend aan de Schippersgracht ligt de monumentale Evert Stokbrug. Delen van deze ophaalbrug zijn toe aan vervanging. De Evert Stokbrug wordt gerenoveerd om de brug weer te laten voldoen aan de meest recente eisen.
Fundatie brugwachterswoning Evert Stokbrug
Bij de Evert Stokbrug hoort een monumentale brugwachterswoning, vanwaar de brug vroeger werd bediend. De fundering en grondkering van de brugwachterswoning bleken niet meer te voldoen, daarom zullen deze vervangen worden.
Uitdagingen
De reconstructie van de Schippersgracht is een complexe klus, omdat er mooie oude panden op de kade staan en het water bevaarbaar moet blijven. Dit vergt expertise en slim handelen. Dankzij onze ervaring, opgedaan tijdens de reconstructie van de kademuren in Utrecht, hebben wij voldoende kennis om dit project op een goede manier te realiseren. Wij hebben specialistisch materieel ontwikkeld waardoor onze werkmethode geoptimaliseerd is. Met smalle werkpontons en beunbakken garanderen wij de doorstroming van pleziervaart en voorzien we in de aan- en afvoer van materiaal. Op deze manier minimaliseren wij de impact op de omgeving.