Al jaren de partner van

Enorme draagkracht

Kies voor een betonnen brug

Een betonnen brug is een veelvoorkomende brugsoort. Dat is niet gek, want een betonnen brug heeft veel voordelen. Beton wordt voornamelijk gebruikt voor verkeersbruggen waar zwaar verkeer overheen gaat, vanwege het sterke karakter van beton.

Damsteegt produceert betonnen bruggen in eigen productiehallen. U kunt kiezen voor een prefab betonbrug of een op locatie gestorte brug. Wij kijken samen met u welke keuze het meest geschikt is voor de locatie en aansluit op uw wensen. Ook de engineering en plaatsing van een betonnen brug hebben wij in eigen huis. U krijgt daarmee de beste prijs-kwaliteitverhouding.

De verbinders van morgen

Recente Damsteegt projecten

Lijst
Kaart
Filter
Alles wissen
Categorie
Functie bruggen
Type bruggen
Type damwand
Type steigers & vlonders
Materiaal
Brugdek
Leuning

Voordelen betonnen brug

Beton is een sterk materiaal waardoor het zeer geschikt is om te gebruiken voor bruggen waar zwaar verkeer overheen gaat. Betonbruggen hebben een levensduur van 100 jaar en in die periode behoeft de brug weinig onderhoud. De kosten van een betonbrug hangen af van het verkeer dat de brug moet passeren en de gewenste afwerking. In veel gevallen is een betonbrug voor zwaar verkeer goedkoper in vergelijking met andere materialen.

Geef uw betonnen brug vorm

Een betonnen brug hoeft er niet saai uit te zien, er zijn tal van mogelijkheden voor de afwerking. Onze ontwerpers denken graag creatief met u mee. Design en vormgeving vinden wij naast functionaliteit ook belangrijke onderwerpen bij realisatie van bruggen.

Metselwerk

U kunt ervoor kiezen om de brug van metselwerk te voorzien. Dit kunnen wij prefab of op locatie aanbrengen. Metselwerk op beton geeft de brug een warme en traditionele uitstraling.

 Verkeersbrug metselwerk

Betonstructuur

Het aanbrengen van structuur in het beton behoort ook tot de mogelijkheden. Bijvoorbeeld een bamboe structuur, strepen of een houtnerf. Door betonstructuur kan voor elke omgeving een passend aanzicht gerealiseerd worden.

 Betonstructuur hangschort

Gekleurd beton

Past de kleur van beton niet bij het beeldkwaliteitsplan? Dan kunnen we het beton kleuren tijdens het productieproces. Een andere grijstint, rood of blauw het kan allemaal.

Leuning

Een betonbrug kan gecombineerd worden met andere materialen door deze materialen toe te passen in de leuning. Wij produceren zelf stalen, composiet en houten leuningen die gecombineerd kunnen worden met een betonbrug. Een leuning is beeldbepalend, door de juiste keuze in materialen past de brug nog beter in de omgeving. Onze engineers kunnen u hierbij helpen.

 Betonnen brug met stalen leuning
 -

Betonnen brugdek

U kunt ervoor kiezen om het betonnen brugdek af te werken met een slijtlaag, asfalt of straatstenen. Welke soort afwerking het beste is hangt af van de draagkracht van de constructie en het gewenste aanzicht. De aansluitende verharding speelt in het aanzicht een grote rol. Zo kan er bij een verkeersbrug asfalt aangebracht worden om een geheel te vormen met de aansluitende weg. Bij lichte constructies zoals kleinere fiets- voetgangersbruggen wordt vanwege het gewicht vaak gekozen voor een slijtlaag in plaats van asfalt. Een slijtlaag is namelijk dunner en lichter.

Het is niet per se nodig om een extra laag aan te brengen over het beton. Bij landbouwbruggen waarbij het esthetische aspect minder belangrijk is wordt vaak gekozen om het beton te bezemen. Dit maakt het beton stroef en geschikt om over te rijden.

Hoogteverschil

Indien gewenst kunnen wij hoogteverschillen maken in de betonbrug voor een verhoogd voetpad/ fietspad of een schamprand.

Circulair beton

Samen met onze betonleverancier en betonverwerker ‘sluiten wij de cirkel’ waardoor ons beton circulair is. Bij nieuwe bruggen gebruiken wij gerecycled beton en bij te slopen bruggen laten wij het beton opnieuw verwerken door een betonverwerker. De betonverwerker levert gerecycled granulaat aan onze betonleverancier waardoor er zo min mogelijk nieuwe grondstoffen gebruikt worden. Afhankelijk van de wensen en eisen van de opdrachtgever kunnen wij verschillende percentages gerecycled beton leveren.

Voorgespannen liggers

Voorspanning is een toepassing waarbij er tijdens de productie spanning wordt opgebouwd in gewapend beton. De spanning blijft in het bouwwerk aanwezig als het gewapend beton is uitgehard. De spanning in het beton zorgt voor een sterke constructie waarbij langere overspanningen bereikt kunnen worden dan bij ‘normaal’ beton.

Damsteegt zet deze techniek zelf niet vaak in. Dit heeft twee redenen; prefab voorgespannen liggers komen van externe leveranciers waarbij regelmatig een lange levertijd gerekend moet worden. De tweede reden is dat er ondanks dat de liggers prefab zijn, nog veel beton op locatie gestort moet worden. Dit gaat tegen onze prefab ‘aard’ in. Wij maken bruggen zoveel mogelijk prefab onder perfecte omstandigheden om hoogstaande kwaliteit te garanderen en overlast op de projectlocatie te minimaliseren.

Een alternatief voor voorgespannen liggers zijn nagespannen liggers. Dit kunnen wij ook uitvoeren. Zo hebben wij voorgespannen liggers toegepast bij de realisatie van faunapassages Weesp en nagespannen liggers bij een project in Langerak.

De verbinders van morgen

Veelgestelde vragen

Wat doet Damsteegt om bruggen veilig en betrouwbaar te houden?

Uiteraard bouwen we met het oog op de toekomst. Veilig en duurzaam. Daarnaast stellen wij een beheer- en onderhoudsplan op om een maximale levensduur te kunnen borgen. Hierin is vastgelegd wanneer we een brug moeten inspecteren en wanneer onderdelen van een brug aan vervanging toe zijn. Ons beheer- en onderhoudsteam is dagelijks op pad om hier uitvoering aan te geven.

Hoelang is de uitvoeringsduur van een brug?

Uiteraard hangt dit af van de omvang, materialisatie en locatie van de brug. In onze productiehallen in Meerkerk, wordt de brug in zijn geheel of in verschillende componenten geprefabriceerd. Wij doen dit in staal, beton, composiet en hout of een combinatie van materialen. Daardoor kunnen wij de uitvoeringsduur en hinder op locatie minimaliseren.