Primeur grootste 3D geprinte gerecyclede composiet brug
Een mooie primeur voor de gemeente Lansingerland. Daar wordt op 28 oktober 2021 de grootste 3D geprinte gerecyclede composiet brug geplaatst. Wij begrijpen dat dit nogal wat termen op een rij zijn, daarom leggen we in dit artikel graag uit wat de brug nou zo bijzonder maakt.
De start van het print traject
Aannemersbedrijf Damsteegt is een innovatieve aannemer met hoge duurzaamheidsambities, daarom zijn een aantal enthousiaste medewerkers gestart met het traject 3D printen met composiet materiaal. Samen met 10XL, Composite Structures en SPARC zijn we de uitdaging aangegaan. Deze samenwerking leverde eind vorig jaar een prachtige mijlpaal op: De eerste 3D geprinte gerecyclede composietbrug van Europa! Deze brug is gerealiseerd voor de gemeente Alphen aan den Rijn.
Grote afmeting is uitdaging 3D printen
Het verschil met de brug voor de gemeente Alphen aan den Rijn en die voor de gemeente Lansingerland zit voornamelijk in de afmeting. 3D printen bestaat al langer maar het 3D printen van een brug is echt een ander verhaal. Daarbij geldt: hoe groter de afmeting van een brug, hoe moeilijker het is om deze te laten printen. De nieuwe brug voor de gemeente Alphen aan den Rijn heeft een afmeting van 2 bij 7 meter en de brug voor de gemeente Lansingerland 6 bij 13,5 meter. Door een slimme methode is het gelukt om deze overspanning te behalen.
Ook het architectonische ontwerp bleek een uitdaging voor de 3D printer. In het ontwerp zit een beeldbepalend randelement verwerkt. Het 3D printen van dit element was zeer complex.
Geheel circulair en modulair
Naast het feit dat de brug 3D geprint is heeft deze brug nog twee belangrijke eigenschappen, hij is namelijk geheel circulair en modulair. Dit past goed bij een gemeente met duurzaamheidsambities zoals Lansingerland. Zowel het brugdek als de liggers zijn gemaakt van gerecycled kunststof. Na gebruik kan dit materiaal verwerkt worden tot kunststof granulaat. Vervolgens gaat het materiaal van het brugdek opnieuw het printproces in en kunnen er nieuwe bruggen van worden gemaakt (of bootjes). De liggers van de brug kunnen hoogwaardig hergebruikt worden (upcyclen) op een andere locatie. Als deze toepassing niet gewenst is dan is het ook mogelijk om de liggers te recyclen en de grondstof opnieuw toe te passen in nieuwe liggers, damwanden of dekdelen. Daarnaast is de brug opgebouwd uit modulaire dekdelen en liggers.
Eerst NS treinen en windmolens, nu een brug
Een leuk weetje, de liggers van deze circulaire brug zijn gemaakt van thermo hardend composiet afkomstig uit oude NS treincoupés en windmolenbladen.
Slimme brug
Ten slotte is de nieuwe brug een ‘slimme brug’. In samenwerking met Floepp zijn er sensoren geplaatst in de brug die informatie doorgeven. Zo geven de sensoren bijvoorbeeld door hoeveel verkeer er over de brug gaat en welke dag de brug het meest in gebruik is, maar ook wanneer er onderhoud nodig is aan de brug.
Monitoring door middel van sensoren is essentieel voor de ontwikkeling van nieuwe materialen. Omdat deze materialen nieuw zijn, zijn er alleen nog theoretische gegevens van bekend. Met het gebruik van sensoren kan theoretische data real time gevalideerd worden. De kwaliteit en levensduur van nieuw materiaal kan hiermee worden aangetoond.
Aanleg fietsverbinding Berkelseweg
De nieuwe brug is onderdeel van het project ‘Aanleg nieuwe fietsverbinding Berkelseweg’ De brug sluit aan op het nieuwe fietspad en zorgt ervoor dat fietsers en auto’s gescheiden wegen hebben.
Alle begin is moeilijk, het printen van een brug is innovatief en er valt nog veel te leren. Toch is het gelukt om een 3D geprinte gerecyclede composiet brug te realiseren met een overspanning van 13 meter. Damsteegt en partners zijn er trots op dat we dit project samen met de gemeente Lansingerland hebben mogen realiseren.
Toekomst
De komende jaren ontwikkelt SPARC verschillende brugstandaarden. En standaard betekent bij ons niet saai. Fraai vormgegeven doorsnedes met een maatwerk leuning maken van onze standaard uw unieke brug.
We beginnen met kleine bruggen (afm 2,5 x 10) en ontwikkelen door tot fiets-voetgangersbruggen in elk wenselijk formaat. Maar daar hebben we u voor nodig.
Interesse?
Wij kijken graag met u mee om het bestaande areaal (gedeeltelijk) te upgraden voor circulair geprinte composiet bruggen met een levensduur van 100 jaar. Daarvoor zoeken we minimaal 5 bruggen met afmetingen tot 2,5*10 meter. Neem contact op met Paul de Vos 0645730827 om de mogelijkheden te bespreken.